Leta i den här bloggen

måndag 4 oktober 2010

Värtan Cup 2010 avklarad

Vilken tävling, jäklar. 200 båtar drog på allt vad det gick prick kl. 9 och i kombination med ganska krabb sjö så blev den upplevelsen för många mindre båtar ganska skräckfull kan jag tänka mig. I båten förutom mig själv sitter Tommy och Andreas i fören och Tommy hade fått uppdraget att filma starten, kan säga så här, gick inte så bra, skulle suttit i aktern för det var jäkligt skumpigt och med kameran i ena handen och relingen i andra så är det dömt att misslyckas. Eftersom både Andreas och jag såg fördelen med att ha Tommy kvar i båten så gjorde det inte så mycket.

Men vad trögt det var, hela betesarsenalen utnyttjades och vi försökte allt vi kunde att övertyga gäddorna att just våra beten var dom mest fisklika och smakrika men dom lyste med sin frånvaro. Efter att ha fiskat av två vasskanter vid två mindre öar så gjorde vi en chansning på ett ställe vi hade kollat upp på sjökortet som såg hett ut, problemet var bara att minst 10 båtar till hade haft samma goda idé men stuckit dit direkt istället så där blev det inget. Sen for vi halvvägs tillbaka och hittade några vikar som såg intressanta ut och inte heller överbefolkade av gäddängare. Efter att ha fiskat av samtliga vassar i vikarna så hittade vi en grund vik med en del sten men samtidigt en riktigt fin vassrugge och där hoppade äntligen en fisk på, hugget var hårt och självsäkert och helt plötsligt var vi med i tävlingen, trodde vi. Tyvärr en bit under minimimåttet så det fick snabbt gå tillbaka.
Nu var ändå självförtroendet något bättre och vi började leta nya jaktmarker i dom norra delarna av Värtan. Genom en grund och smal kanal och i den delen av sjön så välkomnades vi av 100 båtar som alla låg tätt utmed vassarna. Tror att det hade gått ett rykte att det tagits en fin fisk där under förmiddagen och då drog väl nästan alla dit. Vi fiskade ändå av några intressanta ställen men när klockan började närma sig 16.00 så var det bara att packa ihop och hoppas att kön till rampen inte skulle vara så lång.

Väl framme så var det inte så många båtar i hamnen och vi släppte av Tommy för att hämta bilen och under tiden så kom Jarmo och Tero Paaki som tyvärr hade nollat men de hade haft några hugg som tyvärr inte ville fastna, materialfel sa dom men jag tror att deras annars kattlika reflexer som dom så ofta visat i älven hade påverkats av en natt i bilen.

En stor eloge till Sportfiskeboden för en fantastisk tävling och allt var otroligt bra organiserat. Ser fram emot nästa år och då jäklar är vi med i gamet på allvar. Då kanske vi även kan ge Lundin och hans grabbar i Team Gott  Mos en rejäl fight. Dom kämpade på bra och lyckades få upp 5 fiskar men tyvärr var endast en av dom godkänd.

Vinnare i Värtan Cup blev team Hjärnsläpp-1 med 15,8kg godkänd fisk följt av Gäddracer med en fin fisk på 9,7kg

00.30 släpade jag mig in i sovrummet hemma i Lindome, pussade frugan och kröp ner i min underbara efterlängtade säng, fiskesugen var jag också ;-)

Kommer lägga upp lite bilder när jag är framme på hotellet i Stockholm. Ja, jag är på väg till samma ort som jag igår kväll lämnade. Tyvärr inte för fisket utan i tjänsten.
Lägger även upp lite bilder från lördagen då vi hade ett bättre fiske på Sibbo.

/Martin







4 kommentarer:

  1. Trevligt att få träffa er på värtan.
    Kul blogg kör hårt nu så syns vi på 11.

    SvaraRadera
  2. Ser redan fram emot nästa års VC, hoppas ni inte blev avskräckta. Liten rättelse bara, Team Gött Mos fick 6 fiskar, 5 var under måttet.

    Anders "Ludde" Lundin

    SvaraRadera
  3. Tero, detsamma, de stora tar vi i hemmavattnen.
    Lundin, sorry, trodde det var fem totalt, borrarna var från Sibbo dagen innan.

    SvaraRadera