Leta i den här bloggen

onsdag 21 mars 2012

Nya superbatterier till elmotorn

Nu är de äntligen installerade och till min förvåning så verkar även allt funka. Dessa batterier har suttit i Telias 3g-växlar som strömbackup och används enbart då något fallerar, då de hela tiden stått med underhållsladdning så är dom som nya. De ska vara extremt tåliga och klarar djupa urladdningar vilket är precis vad man vill ha till I-Piloten. De heter PowerSafe 12v92F och har en livslängd på 10-15 år (om man sköter laddningarna)
Har i 2 års tid släpat batterier i och ur båten varje tur och har lika länge tänkt dra en strömkabel från mittpulpeten till fören, för att dels slippa tynga ner fören med batterier men även för att kunna koppla ihop huvudbatteriet med förbrukningsbatterierna via ett skiljerelä. Nu när det är gjort så laddas även förbrukningsbatterierna av motorn under transportsträckorna och när båten är mellan fisketurer kopplar jag på Cteken på ett av batterierna så laddas samtliga upp och underhållsladdas. Den största utmaningen var att dra kabel under durken till fören, har ställt frågan till Silver i Finland flera gånger om dom kan skicka en sprängskiss men dom behagar inte svara så jag fick istället såga upp ett hål i golvet och mata fram isoleringsröret ut med botten och hoppas att det skulle gå. Nu blir det test i helgen då Tommy Eriksson från Highland Predators kommer upp på det årliga vårfisket. Det ska bli kanonväder i helgen så jag verkar slippa Brun-utan-sol krämen ;-)

/Martin

2 kommentarer:

  1. Alexander Alsbäck26 mars 2012 kl. 12:44

    är dom på 92 ampere eller? Hur länge förväntar du dig kunna köra på båda batterierna?

    mvh Alex

    SvaraRadera
  2. Hej Alex
    Vet inte riktigt men min förhoppning är att det ska klara en natts göstrolling. Med låg hastighet och laddning vid körning av huvudmotor så tror jag att det ska funka. Får väl i värsta fall ta med mitt extrabatteri på 130 amp.
    //Martin

    SvaraRadera